Oldtimers, je weet dat er aparte regelingen voor bestaan maar je bent toch niet helemaal zeker hoe dit zit. Klopt dat? Dan ben je in deze blog aan het juiste adres.
Wanneer mag een auto een oldtimer genoemd worden ?
Een oldtimer, dat mag je wat ons betreft een begrip noemen. We denken dan vaak aan prachtig gerestaureerde auto's die weer hun gloriejaren mogen herbeleven. Auto's die de tijdsgeest van vroeger doen oproepen. Aan een oldtimer kleven ook een hoop vragen. Want wanneer mag je een auto nu een oldtimer noemen en waar heeft het mee te maken?
Leeftijd
Een oldtimer heeft de naam oud al in het begrip zitten en die verklapt gelijk al wanneer een oldtimer nou "old" is. Sinds 1995 is de regel dat een auto een oldtimer genoemd mag worden vanaf 25 jaar oud. Met deze regel kon het soms wel honderden euro's schelen per maand ten opzichte van een nieuwe auto.
Met deze rekensom in gedachten verwacht je het al: Er werden oldtimers vanuit het buitenland geïmporteerd naar Nederland om zo goedkoop mogelijk te kunnen rijden. Niet heel veel later, werd deze regel hierdoor aangepast.
De regels vanaf 2012 en 2014
Regels kunnen voor enorm wat verwarring zorgen. Vooral als het gaat om wanneer nou wel of niet iets een oldtimer is. Zoals gezegd moesten oldtimer regels vervangen worden en dat gebeurde in 2012.
In 2012 werd gesteld dat elk jaar de oldtimer leeftijd vanaf dan met een jaar verhoogd worden tot uiteindelijk dertig jaar. In 2014 ging deze regel al gelijk op de schop naar de huidige regel.
Een auto is een oldtimer wanneer deze 40 jaar geleden in gebruik is genomen en niet zakelijk gebruikt wordt.
Wat zijn de voordelen van het hebben van een oldtimer?
Nu je weet wanneer een auto een oldtimer genoemd mag worden wil je waarschijnlijk ook weten wat de eventuele voordelen zijn van het hebben van een oldtimer.
Naast dat je de blits kunt maken in je dorp of stad met een mooie oude bolide, zijn er ook fiscale voordelen, zoals:
Wegenbelasting voordeel
Misschien wel het grootste voordeel van het rijden in een oldtimer is dat je geen wegenbelasting betaald. (ook wel motorrijtuigenbelasting genoemd)
Daardoor betaal je dus aan maandelijkse lasten aanzienlijk minder dan bij een nieuwe personenauto. Maar hoe zit het dan met de mensen die een auto hebben die tussen de 25 en 40 jaar oud is? Die zagen hun voordeel ineens verdwijnen.
Voor deze groep is er de overgangsregeling in het leven geroepen. Ze betalen maar 25% van de wegenbelasting tot 2027. Daar is een maximumbedrag van €120,- per jaar aan verbonden.
Belangrijk om te mogen voldoen aan deze overgangsregeling is dat je auto rijdt op enkel benzine. Combinaties met LPG of dieselauto's voldoen niet aan deze regel en mogen dus ook geen aanspraak maken op deze regeling.
Verzekering voor oldtimers
Een groot voordeel is dus de wegenbelasting die je niet hoeft te betalen of maar gedeeltelijk hoeft te betalen. Een ander bijkomend voordeel van het rijden van een oldtimer is de verzekering. Met een oldtimer mag je een oldtimer verzekering afsluiten die aanzienlijk goedkoper is dan andere verzekeringen. Waarom?
Hoofdpunten die je als voordeel kunt gebruiken:
Je kunt een jaartarief betalen of enkel een zomertarief. Ideaal voor wanneer je alleen in de zomer rijdt.
De leeftijd van een bestuurder speelt geen rol. Dus ben je aan het sparen voor die nieuwe Golf GTI? Ga voor een oudje. Scheelt geld in de premie.
Schadevrije jaren of het bonus-malus systeem gaat vaak niet op voor oldtimers.
De auto is verzekerd op basis van de taxatiewaarde van de auto. Je weet dan ook gelijk de waarde van je auto.
Youngtimer regeling vs oldtimer regeling
Je zal er vast eens van gehoord hebben, naast oldtimers zijn er ook youngtimers. Ook deze groep jongere broertjes hebben bijhorende wet- en regelgeving.
Youngtimers in het kort: Een auto die ouder is dan 15 jaar.
Voor youngtimers gelden er dan weer andere regels t.o.v. oldtimers. Het grote verschil zit in het zakelijk en particulier voordeel.
Bij een youngtimer betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere auto's is vaak 22% over de cataloguswaarde, ofwel de nieuwprijs van de auto. De dagwaarde ligt altijd vele malen lager dan de cataloguswaarde. Bij een oldtimer zit het voordeel vooral in de maandelijkse onkosten.
Conclusie
Een oldtimer is niet alleen iets om de blits mee te maken en oude tijden te laten herleven. Je krijgt er ook verschillende voordelen mee. Zo betaal je geen wegenbelasting bij auto's ouder dan 40 jaar en met de overgangsregeling betaal je maar 25%. Verder heb je een flexibelere verzekering met een lager maandbedrag.
Het verschil met youngtimers is dat deze auto's maar 15 jaar oud zijn. Hierbij zit het voordeel vooral in de aanschaf en bijtelling
Comments