Een lekke band, niet het perfecte begin van je weekend en altijd op een moment dat het niet uitkomt. Veel mensen vragen zich dan af: Kan ik dit ook zelf fixen. Of dat kan lees je in deze blog!
Begin eerst bij het begin, wat voor soort lekke band heb je?
Je kunt natuurlijk niet zomaar beginnen met het vervangen van je band of het schieten van een prop zonder te weten wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Ga daarom altijd eerst aan de slag met kijken wat er precies aan de hand is, dit zijn de meest voorkomende lekke banden:
Klein gaatje in je band
Een alledaagse boosdoener is een klein gaatje in je band. Denk aan scherpe voorwerpen zoals een stuk glas waarin je hebt gereden of iets anders. Dit zorgt ervoor dat je band langzaam steeds een stukje leegloopt.
Spijker in je band, een onaangename verrassingen
Een spijker die zijn weg naar je band heeft gevonden, kan voor flink wat ongemak zorgen. De diepte van de spijker en de mate van schade bepalen of je band gerepareerd kan worden. Dit vraagt om nauwkeurig onderzoek, waar je zeker specialistische kennis voor nodig hebt. Heb je die niet? Ga niet stuntelen en plan makkelijk hier je bandenwissel.
Volledig lekke band repareren
Soms kan de situatie ernstiger zijn, zoals bij een volledig lekke band door schade aan de zijwand of het loopvlak. Dergelijke problemen vereisen een grondige beoordeling om te bepalen of reparatie mogelijk is.
Welke tools heb je nodig om zelf je lekke auto band te repareren?
Goed gereedschap is essentieel als jij zelf je autoband wil repareren. De makkelijkste tools die je nodig hebt zijn o.a. een krik, reserveband, moersleutel, banden reparatieset en bandenpomp (Je moet toch thuiskomen, nietwaar.)
Nu werkt de ene oplossing natuurlijk niet voor de ander en is het goed om het juiste gereedschap voor het juiste probleem te gebruiken.
Wanneer kan ik zelf mijn lekke band repareren?
Je band zelf repareren is niet zo makkelijk als dat het op eerste oogpunt lijkt. De vraag of je dit zelf moet doen laten we bij jou. Je leest immers deze blog om te weten of je zelf moet repareren of dit bij ons garagebedrijf moet laten repareren.
Er zijn een aantal voorwaarden wanneer je zelf je band kunt repareren. Deze voorwaarden zijn:
Klein gaatje
Wanneer de schade aan de lekke band niet al te groot is zou je zelf kunnen repareren. Je snapt hopelijk dat bij een groter gat dit niet gaat, omdat het dan veel gecompliceerder is om de lekke band te redden. Sterker nog, we denken dat dit voor je veiligheid ook niet goed is. Je kunt dan beter vervangen dan repareren.
Zit er een spijker of schroef in je band? Laat deze zitten!
Veel voorkomende lekke banden hebben een spijker of schroef in de band zitten. Als je opmerkt dat deze spijker nog in de band zit, is het laatste dat je moet doen deze eruit trekken.
Wanneer je de spijker of schroef uit je band haalt dan loopt deze leeg en is het nog lastiger om te repareren. Je kunt er overigens niet lang mee doorrijden. We adviseren maximaal 80 kilometer te rijden richting ons of je eigen garage.
Waar zit het gat in de band. Loopvlak of zijwand?
Naast de grootte van het gat, en de mogelijkheid van een spijker of schroef is het belangrijk om te zien waar het gat zich bevindt. Is dit op het loopvlak van de band (midden) of de zijwand (zijkant)?
Dit kan namelijk alle verschil uitmaken of je het zelf moet repareren met een prop of dat je deze zo snel mogelijk moet laten vervangen bij een garage.
Zit deze in de zijwand van een band dan heeft het niet veel zin om deze zelf te repareren en adviseren we je om deze bij ons te laten maken. Wanneer deze op het loopvlak bevindt kun je het gat met een prop opvullen.
Wat is een prop en hoe repareer ik mijn lekke band hiermee?
Een prop, ook wel een bandenprop genoemd, is een reparatiemethode waarbij een rubberen prop in het lek wordt gestoken. Dit is een snelle en relatief eenvoudige oplossing om een band tijdelijk te repareren.
Een bandenprop kun je het beste zien als een met lijm gecoate veter van ongeveer 0,5 cm dik. Deze prop wordt met een naald door het gat in het loopvlak van de band gedrukt. Bij het terughalen van de naald wordt de veter in het gat doorgesneden. Zo heb je het gat in je lekke band gedicht en kun je weer verder de weg op. Natuurlijk is dit niet een hele duurzame oplossing maar het helpt je wel weer de weg op.
Conclusie: Band zelf repareren of laten repareren?
Wij Nederlanders houden wel van een klusje, en vooral wanneer we accuut een band moeten repareren omdat deze lek is. We hebben in deze blog het gehad over wanneer je het beste een band zelf kan repareren of beter kan laten repareren.
We zien bij lekke banden vaak drie onderdelen die van belang zijn of je deze zelf moet repareren of niet:
Grootte van het gat in de band
Zit er een spijker of schroef in?
Zit het gat in het loopvlak of in de zijwand
Wanneer het gat niet al te groot is en deze in het loopvlak bevindt, dan kun je prima met een prop tijdelijk het gat dichten. Trek bij een spijker of schroef deze er vooral niet uit en ga met alle twijfels het liefst gewoon naar een garage zoals die van ons.
Banden gaan niet oneindig mee en voor de veiligheid van jezelf en van anderen is het soms beter dat je deze vervangt in plaats van tijdelijk repareert. Plan daarom gemakkelijk via onderstaande link je bandenwissel en ervaar onze ervaring en expertise zelf!
תגובות